PO WER projekt 2017-2018

Unijne projekty w trakcie realizacji
Projekt realizowany w ramach programu PO WER

Numer projektu: POWERSE-2017-1-PL01-KA101-036206
Tytuł: Zdobycie niezbędnych kompetencji do zorganizowania wymiany międzynarodowej dla uczniów gimnazjum i liceum jako sposób na rozwinięcie oferty edukacyjnej przez nauczycieli Zespołu Szkół nr 5 w Rybniku
Projekt obecnie realizowany ma nam pomóc w zorganizowaniu wymiany międzynarodowej dla uczniów naszej szkoły i pozyskać szkołę partnerską, z którą moglibyśmy taką wymianę zrealizować.
Projekt skierowany jest do nauczycieli języków obcych, którzy pojadą do Porto, Portugalia i tam zdobędą kompetencje nieodzowne do przeprowadzenia takiego przedsięwzięcia.
Głównym celem dla którego chcemy uczestniczyć w programie unijnym jest umiędzynarodowienie Zespołu Szkół nr 5 w Rybniku, jak i wzmocnienie jego europejskiego wymiaru oraz kształtowaniu postaw proeuropejskich wśród uczniów i pracowników naszej szkoły. W zrealizowaniu wyznaczonych celów niezbędne będzie pozyskanie umiejętności zarządzania projektami europejskimi a także multikulturowe kwalifikacje pracowników ZS nr 5 w Rybniku i właśnie w tym celu ubiegamy się o wsparcie finansowe z funduszy europejskich. Zacieśnienie współpracy z potencjalnymi partnerami przyczyni się do uatrakcyjnienia placówki w regionie, zwiększenia motywacji uczniów do nauki i pracy, ustanowienia celów edukacyjnych na przyszłość (potencjalne pozyskanie partnerów do  zorganizowania wymiany między partnerami z krajów UE), i dążenie do realizacji wyznaczonych celów w duchu propagowania wartości europejskich zarówno rozwijania kompetencji językowych jak i świadomości międzykulturowej, usamodzielnienia się  i wzrostu samooceny wśród naszych uczniów i pracowników, rozwinięcia zmysłu inicjatywy i przedsiębiorczości, szczególnie podczas potencjalnej wymiany międzynarodowej, zwiększenia wiedzy na temat projektów europejskich i wartości propagowanych przez instytucje europejskie. Otwarcie szkoły na międzynarodową wymianę uczniów przyczyni się do rozwinięcia umiejętności językowych wśród naszych uczniów, wyrównanie dostępu do udziału w programach unijnych w porównaniu do swoich rówieśników, uzyskanie większej motywacji do nauki a przez to wyzbycie się trudności edukacyjnych, pokonanie trudności natury ekonomicznej ( rodziny zagrożone bezrobociem), zapobieganie wykluczeniu społecznemu, szczególnie wśród osób o odmiennych  poglądach religijnych, politycznych a także o odmiennej kulturze i tradycjach. Zdobyte certyfikaty ( Europass, - paszport językowy, CV, Europass  - mobilność) przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności naszych uczniów i pracowników na rynku pracy, także tym europejskim. Nauczyciele biorący udział w programie zwiększą swoje kompetencje związane z językami obcymi, wykorzystaniem technik ITC w realizacji programu, zmotywowaniu uczniów do pracy i nauki, lepiej zrozumieją różnorodność społeczną, językową i kulturową a przede wszystkim będą mieli możliwość wywołania zmian modernizujących szkołę oraz wzbudzenie otwartości uczniów , rodziców, pracowników szkoły i społeczności lokalnej na różnorodność międzynarodową. Chcielibyśmy objąć projektem wymiany jak największą liczbę uczniów w celu rozwinięcia ich umiejętności i wiedzy oraz kreowania postaw uwzględniających pogląd proeuropejski. W tym celu nauczyciele ZS nr 5 w Rybniku muszą uzyskać dodatkowe kwalifikacje z zakresie zarządzania projektem, pozyskania umiejętności organizacyjnych w ramach programów polegających na międzynarodowej organizacji wymian oraz nabycia kompetencji międzykulturowych. Mamy nadzieję, że wszystkie te kompetencje będziemy w stanie opanować podczas kursów i szkoleń w ramach programu Erasmus+, szczególnie, że wybrany przez nas kurs w Porto, Portugalia uwzględnia  realizację wszystkich postawionych przez nas celów. Wstępnie organizator szkoleń potwierdził już też rezerwacje miejsc dla dwóch przedstawicieli naszej szkoły a to przełoży sie bezpośrednio na pozyskanie partnerów w postaci szkół z terenu UE, z którymi będziemy w stanie stworzyć program wymiany dla uczniów gimnazjum i liceum naszej szkoły.
         Umiejętności zarządzania projektami europejskimi nie są  powszechnie dostępne, toteż udział w szkoleniu wspomagającym  rozszerzenie kompetencji międzykulturowych, będzie sprzyjał wdrożeniu nabytych umiejętności we współpracę z innymi szkołami za granicą.
 Jako placówka oświatowa chcemy  angażować  więcej naszych uczniów  w międzynarodowych projektach , ponieważ  udział w projektach pomaga w motywowaniu uczniów do  nauki języków obcych i nabycia umiejętności kluczowych , takich jak praca zespołowa i planowanie  projektu.
 Szkolenie zwiększy również pewność w przygotowywaniu i przeprowadzaniu projektu poprzez zdobycie wiedzy w zakresie organizacji i realizacji projektu unijnego.
Na szkoleniu  nauczyciele zdobędę potrzebną im wiedzę  od doświadczonych "trenerów" międzynarodowych reprezentujących różne kręgi kulturowe: Portugalię, Polskę, Łotwę i Niemcy. 
Międzynarodowe otwarcie naszej szkoły i motywacja do projektów europejskich nauczycieli i uczniów są integralną częścią programu szkolnego. Udział w kursach i szkoleniach wymiaru europejskiego i wsparcie konkretnymi środkami skutkować będzie obowiązkiem pomocy szkole przy przyszłych projektach. Społeczność szkolna pragnie zintegrować przyszłe projekty z dniem codziennym swojej placówki.
Do osiągnięcia wyżej wymienionych celów powinna większa liczba nauczycieli  nabyć kompetencje lepszego zarządzania projektami i poprawy umiejętności międzykulturowych.

Chcemy, aby jak największa liczba uczniów i uczennic rozwinęła swoje kompetencje międzykulturowe, chcemy wychować ich na  proeuropejskich obywateli.

Comments

Popular posts from this blog

Wyjazd do Porto

Lekcja portugalskiego