PO WER projekt 2017-2018
Unijne projekty w trakcie realizacji
Projekt realizowany w ramach programu PO WER
Numer projektu: POWERSE-2017-1-PL01-KA101-036206
Tytuł: Zdobycie niezbędnych kompetencji do zorganizowania
wymiany międzynarodowej dla uczniów gimnazjum i liceum jako sposób na
rozwinięcie oferty edukacyjnej przez nauczycieli Zespołu Szkół nr 5 w Rybniku
Projekt obecnie realizowany ma nam pomóc w zorganizowaniu
wymiany międzynarodowej dla uczniów naszej szkoły i pozyskać szkołę partnerską,
z którą moglibyśmy taką wymianę zrealizować.
Projekt skierowany jest do nauczycieli języków obcych,
którzy pojadą do Porto, Portugalia i tam zdobędą kompetencje nieodzowne do
przeprowadzenia takiego przedsięwzięcia.
Głównym celem dla którego chcemy uczestniczyć w programie
unijnym jest umiędzynarodowienie Zespołu Szkół nr 5 w Rybniku, jak i
wzmocnienie jego europejskiego wymiaru oraz kształtowaniu postaw
proeuropejskich wśród uczniów i pracowników naszej szkoły. W zrealizowaniu
wyznaczonych celów niezbędne będzie pozyskanie umiejętności zarządzania
projektami europejskimi a także multikulturowe kwalifikacje pracowników ZS nr 5
w Rybniku i właśnie w tym celu ubiegamy się o wsparcie finansowe z funduszy
europejskich. Zacieśnienie współpracy z potencjalnymi partnerami przyczyni się
do uatrakcyjnienia placówki w regionie, zwiększenia motywacji uczniów do nauki
i pracy, ustanowienia celów edukacyjnych na przyszłość (potencjalne pozyskanie
partnerów do zorganizowania wymiany
między partnerami z krajów UE), i dążenie do realizacji wyznaczonych celów w
duchu propagowania wartości europejskich zarówno rozwijania kompetencji
językowych jak i świadomości międzykulturowej, usamodzielnienia się i wzrostu samooceny wśród naszych uczniów i
pracowników, rozwinięcia zmysłu inicjatywy i przedsiębiorczości, szczególnie
podczas potencjalnej wymiany międzynarodowej, zwiększenia wiedzy na temat
projektów europejskich i wartości propagowanych przez instytucje europejskie.
Otwarcie szkoły na międzynarodową wymianę uczniów przyczyni się do rozwinięcia
umiejętności językowych wśród naszych uczniów, wyrównanie dostępu do udziału w
programach unijnych w porównaniu do swoich rówieśników, uzyskanie większej
motywacji do nauki a przez to wyzbycie się trudności edukacyjnych, pokonanie
trudności natury ekonomicznej ( rodziny zagrożone bezrobociem), zapobieganie
wykluczeniu społecznemu, szczególnie wśród osób o odmiennych poglądach religijnych, politycznych a także o
odmiennej kulturze i tradycjach. Zdobyte certyfikaty ( Europass, - paszport
językowy, CV, Europass - mobilność)
przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności naszych uczniów i pracowników na
rynku pracy, także tym europejskim. Nauczyciele biorący udział w programie
zwiększą swoje kompetencje związane z językami obcymi, wykorzystaniem technik
ITC w realizacji programu, zmotywowaniu uczniów do pracy i nauki, lepiej
zrozumieją różnorodność społeczną, językową i kulturową a przede wszystkim będą
mieli możliwość wywołania zmian modernizujących szkołę oraz wzbudzenie
otwartości uczniów , rodziców, pracowników szkoły i społeczności lokalnej na
różnorodność międzynarodową. Chcielibyśmy objąć projektem wymiany jak
największą liczbę uczniów w celu rozwinięcia ich umiejętności i wiedzy oraz
kreowania postaw uwzględniających pogląd proeuropejski. W tym celu nauczyciele
ZS nr 5 w Rybniku muszą uzyskać dodatkowe kwalifikacje z zakresie zarządzania
projektem, pozyskania umiejętności organizacyjnych w ramach programów
polegających na międzynarodowej organizacji wymian oraz nabycia kompetencji
międzykulturowych. Mamy nadzieję, że wszystkie te kompetencje będziemy w stanie
opanować podczas kursów i szkoleń w ramach programu Erasmus+, szczególnie, że
wybrany przez nas kurs w Porto, Portugalia uwzględnia realizację wszystkich postawionych przez nas
celów. Wstępnie organizator szkoleń potwierdził już też rezerwacje miejsc dla
dwóch przedstawicieli naszej szkoły a to przełoży sie bezpośrednio na
pozyskanie partnerów w postaci szkół z terenu UE, z którymi będziemy w stanie
stworzyć program wymiany dla uczniów gimnazjum i liceum naszej szkoły.
Umiejętności
zarządzania projektami europejskimi nie są
powszechnie dostępne, toteż udział w szkoleniu wspomagającym rozszerzenie kompetencji międzykulturowych,
będzie sprzyjał wdrożeniu nabytych umiejętności we współpracę z innymi szkołami
za granicą.
Jako placówka
oświatowa chcemy angażować więcej naszych uczniów w międzynarodowych projektach , ponieważ udział w projektach pomaga w motywowaniu
uczniów do nauki języków obcych i
nabycia umiejętności kluczowych , takich jak praca zespołowa i planowanie projektu.
Szkolenie zwiększy
również pewność w przygotowywaniu i przeprowadzaniu projektu poprzez zdobycie
wiedzy w zakresie organizacji i realizacji projektu unijnego.
Na szkoleniu
nauczyciele zdobędę potrzebną im wiedzę
od doświadczonych "trenerów" międzynarodowych reprezentujących
różne kręgi kulturowe: Portugalię, Polskę, Łotwę i Niemcy.
Międzynarodowe otwarcie naszej szkoły i motywacja do
projektów europejskich nauczycieli i uczniów są integralną częścią programu
szkolnego. Udział w kursach i szkoleniach wymiaru europejskiego i wsparcie
konkretnymi środkami skutkować będzie obowiązkiem pomocy szkole przy przyszłych
projektach. Społeczność szkolna pragnie zintegrować przyszłe projekty z dniem
codziennym swojej placówki.
Do osiągnięcia wyżej wymienionych celów powinna większa
liczba nauczycieli nabyć kompetencje
lepszego zarządzania projektami i poprawy umiejętności międzykulturowych.
Chcemy, aby jak największa liczba uczniów i uczennic
rozwinęła swoje kompetencje międzykulturowe, chcemy wychować ich na proeuropejskich obywateli.
Comments
Post a Comment